Keď žiaci trávia väčšinu dňa vo svojich izbách pozeraním do obrazovky počítača či tabletu, udržať ich pozornosť a navodiť pozitívnu atmosféru si môže často od učiteľov vyžadovať nadľudský výkon. Kľúčom je napriek fyzickej diaľke poskytnúť žiakom pocit blízkosti a prepojenia, ktorý u nich automaticky vzbudí záujem a uľahčí koncentráciu.

Existuje veľa zábavných metód, vďaka ktorým môžete blízkosť na hodinách hravo docieliť. Tieto metódy sa nazývajú energizery a icebreakery. Vhodne zvolený energizer dodá žiakom energiu, vďaka ktorej sa budú schopní sústrediť celú hodinu. Icebreakery, ktoré sa hodia na začiatku hodiny, zase žiakom pomôžu cítiť sa dostatočne komfortne na aktívne zapájanie sa do vyučovania, navodia pocit väčšieho sebavedomia, prípadne, ak sa kolektív nepozná dostatočne dobre, sú vhodné aj na zoznámenie sa. Jednoducho povedané, ak hľadáte spôsob, ako prelomiť ľady, pomôcť žiakom sústrediť sa alebo ozvláštniť a spríjemniť online hodiny, čítajte ďalej.

1) Čo vás minulý týždeň najviac potešilo?

Počas online vyučovania sa žiaci mnohokrát cítia izolovane, opustene a chýba im emocionálna blízkosť spolužiakov a kamarátov. Na zlepšenie nálady niekedy stačí jednoduchá otázka – čo vás minulý týždeň najviac potešilo? Zdieľaním osobných zážitkov sa môžete so žiakmi k sebe priblížiť a spoločné premýšľanie nad príjemnými udalosťami minulého týždňa vám zároveň pomôže hodinu naštartovať na pozitívnej vlne.

Zdieľaním osobných zážitkov sa môžete so žiakmi k sebe priblížiť a spoločné premýšľanie nad príjemnými udalosťami minulého týždňa vám zároveň pomôže hodinu naštartovať na pozitívnej vlne.

2) Obrázková výzva

Oživiť hodinu môžete napríklad aj jednoduchou zmenou pozadia videohovoru. Vyberte tému, na základe ktorej si budú môcť žiaci ľubovoľne zvoliť obrázok na pozadie svojej webkamery. Môže ísť o obľúbený film, vysnívané miesto na prázdniny alebo obľúbenú kapelu. Voľbu pozadia tiež môžete tematicky zladiť podľa učiva, ktoré budete na hodine preberať.

3) Hľadanie predmetov

Existujú aj aktivity, ktoré hodinu rozprúdia fyzicky. Zadajte žiakom úlohu, aby v časovom limite priniesli pred obrazovku ukázať nejaký predmet, napríklad svoj obľúbený kus oblečenia alebo obľúbenú knihu, a následne ho jednou vetou opísali. Táto aktivita je v podstate typickým príkladom energizeru – je rýchla, založená na fyzickej aktivite, dodá energiu a z našej skúsenosti sa (nielen) žiaci vždy zabavia a odreagujú. Nebojte sa upraviť si ju podľa seba či podľa témy, ktorú so žiakmi aktuálne preberáte. Naša obľúbená verzia je “nájdi niečo žlté”.

4) Učme sa navzájom

Čo tak nechať začiatok alebo koniec hodiny výhradne na žiakoch a ich kreativite? Dohodnite sa, že na každej hodine venujete pár minút tomu, aby jeden z nich ostatných niečo naučil. Môže sa jednať o jednoduché veci ako recept na obľúbené jedlo alebo ukážku nejakej záľuby či zručnosti, v ktorej vynikajú a radi by ju ukázali ostatným. Žiaci si týmto spôsobom posilnia sebavedomie a zároveň si vzájomne rozšírite obzory o nečakané inšpirácie.

Prejavenie dôvery a úprimný záujem naučiť sa niečo nové od svojich žiakov je veľmi sympatický spôsob prehlbovania vašich vzťahov, ktorý žiaci určite ocenia.

5) Reč tela

Počas vyučovania majú žiaci často vypnuté mikrofóny, komunikácia však nie je iba o slovách – skúste vytvoriť určité znamenia a gestá, ktorými budú môcť reagovať na to, čo sa na vyučovacej hodine práve deje. Táto metóda sa dá zakomponovať do ktorejkoľvek časti hodiny – vyjadriť náladu grimasou hneď na začiatku alebo reagovať na podnety počas vyučovania palcom spojením palcov a ukazovákov do tvaru srdca. Jednoznačne odporúčame spraviť si aj spoločnú triednu fotku cez Zoom – pózovať môžete naozaj akokoľvek a s čímkoľvek, prizvite vašu korytnačku, papagája alebo ošúchanú plyšovú žirafu, ktorú sa chystáte už roky vyhodiť.

6) Čo sme spravili dobre?

V tejto aktivite majú žiaci za úlohu opísať situáciu, pri ktorej boli za posledný týždeň sami so sebou spokojní, v škole aj vo voľnom čase. Tak ako aj pri ostatných aktivitách, nebojte sa prispôsobiť si ju podľa vašich potrieb – žiaci môžu, napríklad, označiť aj iného spolužiaka alebo spolužiačku, ktorí boli svojimi skutkami pre nich nejakým spôsobom výnimoční alebo inšpiratívni. Taktiež nie je vždy nutné snažiť sa zameriavať iba na pozítivne zážitky, pokojne sa pýtajte aj na to, čo sa žiakom za posledný týždeň nepodarilo. Silným momentom je, ak sa zapojí aj učiteľ a ukáže žiakom, že zlyhania sú súčasť života a zraniteľnosť je v poriadku.

Pocit zadosťučinenia alebo súdržnosti pri zdieľaní svojich osobných momentov určite podporí aj spoločná neverbálna reakcia. Stačí spoločný potlesk alebo gesto srdca oboma rukami.

7) Spoločný príbeh

Obľúbenou kreatívnou aktivitou je vytvorenie spoločného príbehu. Vyberte jedného žiaka, ktorému dáte za úlohu vymyslieť jednoduchú vetu, ktorou sa príbeh začne. Každý žiak dostane následne za úlohu pridať k príbehu nadväzujúcu vetu tak, aby príbeh stále dával zmysel. Ak sa rozhodnete príbeh začať vy, môžete túto hru využiť aj ako úvod do témy, ktorej sa budete venovať počas vyučovania.

8) Knižné asociácie

Podobnou aktivitou ako tvorba spoločného príbehu môže byť úloha, kedy žiak otvorí obľúbenú knihu, alebo knihu, ktorú má pri sebe najbližšie, a na vopred určenej strane si vyberie dve slová. Tieto slová môžete využiť ako základ pre krátky príbeh. Ak chcete žiakov trochu viac potrápiť, nechajte ich hľadať prepojenie medzi týmito slovami a preberanou témou.

9) Triedny kvíz

Vytvorenie online kvízu je dobrým spôsobom, ako umožniť žiakom lepšie sa spoznať alebo sa dozvedieť veci, o ktoré by sa so spolužiakmi bežne nepodelili. Aby bol kvíz krátky, efektívny a zábavný, vytvorte zatvorené otázky s vopred pripravenými krátkymi odpoveďami, ktoré sú dostatočne všeobecné, aby na ne mohla odpovedať celá trieda. Návod na vytváranie kvízov ako aj ďalšie užitočné tipy na prácu v Zoome nájdete tu. Ak nechcete vytvárať kvíz a máte v pláne iba jednu zahrievaciu otázku, jednoduchšou možnosťou sú obyčajné papieriky – my sme sa pýtali, k čomu by malo viesť občianske vzdelávanie 🙂

Všetky nápady si, samozrejme, môžete podľa potreby upraviť a aplikovať na akomkoľvek predmete. Vo všeobecnosti, a v momentálnej situácii ešte viac, je dôležité nestratiť našu detskú schopnosť hrať sa. Hry nie sú iba zábavný spôsob odreagovania sa, ktorý všetci potrebujeme, ale aj dôležitá súčasť procesu učenia, rozvíjania kreativity a objavovania odlišných spôsobov premýšľania. Sme si istí, že žiaci takéto rozptýlenie na hodine ocenia, preto ich neváhajte využiť už na tej najbližšej.